15. juli 2010

Onsdag den 14. juli 2010

I dag har vi været på nordøerne. Forbi Kunoy, bordoy og Vidoy. Desværre er dagene begyndt at smelte sammen, så jeg kan snart ikke huske den ene fra den anden, jeg kan heller ikke huske hvad de små byer vi kommer fordi hedder.

Vi var inde i denne kirke, meget sød og med en rigtig flot tagkonstruktion, jeg kan ikke huske navnet på den, men det får jeg på et tidspunkt


Inde i kirken underholdt Magnus os med historier fra egnen, bl.a. om en neger af den sorteste slags der var kommet til byen, degen blev så forskrækket at han troede det var fanden selv. Han forsøgte også at afsætte den kvindelige præst til ungkarlene, da hun er single


Efter kirken kørte vi til en plantage hvor vi spiste vores medbragte mad. Et fint sted, som Dronningen tjekkede for os, da hun var der i juni .

Derfra videre til Klarksvig, hvor vi så Christianskirken - en rigtig flot kirke
Altertavlen har oprindeligt tilhørt Viborg domkirke, men væggen var fugtig og kunne derfor ikke bære den, så den er endt i Klarksvig
Selve kirken er udformet som en vikingeborg - derfor hænger der også en 8 mands færøbåd i loftet, det skulle være det eneste sted i verden hvor der er det.
Om aftenen var jeg nede i Thorshavn sammen med Jannie. Vi fandt Min Farmors Hus, jeg havde fundet et forleden dag, som jeg troede var det, men det kunne jeg se på fars tegning og det billede jeg havde fået med, at det var det ikke, så jeg måtte derned igen. Det røde træværk er sat på efterfølgende, og er ikke på billedet jeg har med. Men det karaktiske hjørne, er ikke til at tage fejl af.
Derudover er hele Færøerne efterhånden sat i gang for at finde vores slægt. Det viser sig, at vores buschauffør, Absalon, er i familie med os - hans far er fætter til farmors fætter/kusiner, så det er jo tæt :-) Han har sat en masse i gang, for at finde ud af mere om slægten, så det er spændende hvad jeg kommer hjem med af oplysninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar