5. september 2010

De første par dage

Torsdag og fredag gik med at finde rundt i Torshavn og få købt nogle af de ting, der ikke var i lejligheden, som opvaskebørste, karklude og sådan noget.

Fredag eftermiddag hentede Petur mig og så gik turen mod Strendur. En rigtig flot tur. I løbet af aftenen fik jeg hilst på yderligere to døtre, Maria og Johanna. Vi havde en hyggelig aften, hvor jeg så gamle familiebilleder og fik en masse at vide om familien.

Lørdag middag gik jeg en tur i området, der er (som alle andre steder) fantastisk smukt.


Fredag fandt jeg ud af at familien skulle til studentergilde hos deres fætter på Sandoy om lørdagen, og at jeg selvfølgelig skulle med. Da jeg spurgte om de bare kunne tage en ekstra gæst med, fik jeg at vide, at det var meget normalt (det skal lige nævne at fætteren er Símun Rógva, som er en ret kendt fodboldspiller heroppe). Da vi kom derover, skulle de lige forbi en anden moster og hilse på. Maria og jeg gik en tur i byen - og senere tog Petur og hende mig med ud på et næs, kan desværre ikke huske hvad det hedder, et rigtig flot sted. Men det er jo ikke så svært at finde heroppe.


Efter at vi kom fra Sandoy blev jeg sat af i Torshavn, det var mig selv der gerne ville hjem. Selv om folk er rigtig flinke til at tale dansk, så slår de også ofte over i færøsk, og det er rigtig anstrengende ikke at kunne forstå hvad der bliver sagt, så jeg var lidt træt i hovedet lørdag aften.

I dag var jeg oppe ved SMS (et indkøbscenter) og se Torshavn Marathon bliver sat i gang, derfra gik jeg lidt rundt på må og få, byen er heldigvis ikke større end, at man nærmest ikke kan blive væk. På vej hjem ville jeg se om jeg kunne finde landsarkivet, det gik ikke så godt, men det var nok fordi jeg ikke havde på husnummeret med. Håber jeg kan finde det i morgen, for det er min plan at skulle ned og se om jeg kan finde ud af noget om min forfædre.

1 kommentar: